Neveljük olvasóvá a gyerekeket!


A mai gyerekek okostelefonnal a kezükben jönnek a világra! – mondják sokan tréfásan, amikor azt látják, hogy már a legkisebbek is milyen jól eligazodnak a digitális eszközök világában. A jelenség egyre általánosabb, egyre több gyermek tölti a szabadidejét a számítógép, internet előtt, ami negatívan hat idegrendszeri és értelmi fejlődésükre. Hogyan tereljük hát őket a könyvek, az olvasás szeretete felé, aminek oly sok pozitív hatását ismerjük?

Az első pillanattól!

Ahhoz, hogy egy gyermek olvasó gyermekké, majd később olvasni szerető felnőtté váljon, fontos, hogy már az első perctől kezdve, ahogy megszületik, sőt mikor még az anyaméhben van, verseljünk, énekeljünk, mondókázzunk neki. Az olvasás szeretete ugyanis már az anyaméhben elkezdődik, ennek bizonyítékát később mi magunk is láthatjuk, ahogy észrevesszük, hogy már a legkisebbek is milyen érdeklődéssel fordulnak a mesék, mondókák felé. Ennek oka, hogy a sokszor ismételt rigmusok, verses mesék, mondókák megnyugtatják a gyermekeket, nem véletlen, hogy ugyanazt a mesét, akár százszor is újraolvastatják a szüleikkel, még akkor is, ha már ők is fejből tudják. A versek, mesék olvasása akkor is hasznos a kicsik számára, ha még nem reagálnak rá, hiszen a tudatalattijukba mélyen elraktározzák azokat. A nagyobbacska gyermekekkel játszunk ölbeli játékokat, göcögtetőket, ezek nagymértékben növelik biztonságérzetüket, értelmi képességüket. A kutatók már több alkalommal bebizonyították, hogy azok az iskoláskorú gyermekek, akiknek születésük pillanatától rendszeresen meséltek, énekeltek a szüleik, két éves előnyben vannak azokhoz képest, akiknek nem tették ugyanezt a szülei. Ami egyet jelent azzal, hogy ezek a gyermekek könnyebben megtanulnak olvasni, jobb lesz a szövegértésük, a memóriájuk, a fantáziaviláguk és még érzelemviláguk is sokkal gazdagabb.
Olvasóvá nevelés

Amellett, hogy kicsi koruktól fogva olvasunk, mesélünk a gyermekeinknek, még számos más dologgal is segíthetjük őket az olvasás megszerettetésének útján. Mivel a gyerekek mintakövetők, ezért a leghatékonyabban akkor nevelhetjük őket, ha minket, szülőket is gyakran lát könyvvel a kezünkben elvonulva olvasni. Ezzel kíváncsivá tesszük őket, és ők is követni szeretnék a jó példát. Vigyük el, írassuk be őket a könyvtárba! A könyvtár egy olyan világ, melynek miliője eltér attól, amivel nap mint nap találkozik a gyermek: a sok könyv, az illatok, mind a könyvek tiszteletére neveli őket. Itt megismerhetik a régi, használt könyvek értékét, hogy nem csak az új dolgok lehetnek értékesek. Lakásunkban is szenteljünk helyet a könyveknek: rendezzünk be egy olvasósarkot, könyvespolccal, olvasólámpával, kényelmes fotellel, hiszen ez is azt az üzenetet hordozza, hogy tiszteljük a könyveket, szeretünk a „társaságukban” lenni. Ugyan nem olcsók ma a könyvek, de vásároljunk rendszeresen könyvet, és ajándékként is részesítsük előnyben a könyveket. Sok helyen például a karácsonyfa alá mindig kerül egy-egy szép könyv is a gyerekeknek. Ha nem tudunk mindig új könyvet vásárolni, akkor nézzünk szét az antikváriumokban, a használt könyvek kínálatában is sok hasznos és érdekes kiadványt találhatunk, például a regikonyvek.hu oldalon. Teszteljük a gyerekeket! Egy-egy mese elolvasása után, próbáljuk meg elmondatni vele, hogy miről szólt az adott mese, így ellenőrizhetjük, mennyit értett meg belőle, eljutott-e hozzá az üzenet. Ezzel nő a szókincse, javul a kifejezőkészsége is.